سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گنجی سودمندتر از دانش نیست . [امام علی علیه السلام]
شمسی رستاق SHAMSI E ROSTAGH

به بهانه آغاز وبلاگ نویسی توسط شورای اسلامی محترم شمسی رستاق باردیگربارقه ای از شورو شوق امید دردلم جوانه زد و...

و برآن شدم تا دوباره قلم دردست گیرم وچند نکته ای را برای رستاق ورستاقی ها یادآوری کنم شاید که بی اثر نباشد. اگر نیم نگاهی به سابقه ایجاد سابت وآغاز وبلاگ نویسی درمنطقه رستاق نظری بیاندازیم می بینیم که پس از شروع به کار سایت رستاق عزیزانی در در دیگر روستاهای رستاق نیز دست به کارشدند وابتداوبلاک دفتر آی سی تی بندرآباد توسط آقای محمد مهدی رحیمی ( این وبلاگ هم اکنون با آدرس http://almaskavir.mihanblog.com/ قابل دسترسی است )  وبه دنبال آن آقای مهدی مزیدی وبلاگ آی سی تی شرف آباد را ایجادکرد  ( این وبلاگ هم اکنون با آدرس http://sharfabad.mihanblog.com/Author/1/Cat/10.aspx )قابل دسترسی است . وشورای محترم شمسی نیز هم اکنون سومین وبلاگ را (با آدرس http://shamsi.parsiblog.com/) ایجاد کرده است .

آنچه مسلم است دوستان دیگری نیز به طور شخصی اقدام به ایجاد وبلاگ نموده اند که دراین مقوله به آنان کاری نداریم زیرا تعدادی از این وبلاگ ها با نام مستعاراست  وعملا با مسائل فرهنگی واجتماعی وتاریخی رستاق ارتباط آنچنانی ندارند .

القصه اهمیت دنیای مجازی واینترنت برهیچ کس پوشیده نیست وضرورت پرداختن به موضوع رستاق مسئله ای استادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط شورای اسلامی شمسی رستاق - یزد 86/9/15:: 7:56 صبح     |     () نظر
رَستاق. روستا و ده و قریه . (ناظم الاطباء). روستا. ج ، رَساتیق. (منتهی الارب ) (آنندراج ). روستا. (دهار). معرب روستاک . ده . دیه . روستا. (فرهنگ فارسی معین ). روستا. سواد. رُزْداق. رُسْداق. روستاق. (یادداشت مولف ). معرب روستای فارسی است . (ازفرهنگ نظام ). بر وزن و معنی رُزْداق. (از اقرب الموارد). الرسداق و الرستاق معرب است ، و «رستاق» بدون الف و لام استعمال نشود. (از المعرب جوالیقی ص 158). دهی که بازار دارد. (یادداشت مولف ). و رجوع به روستا و روستاق و رزداق شود. معرب روستای فارسی است .ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط شورای اسلامی شمسی رستاق - یزد 86/9/12:: 10:59 صبح     |     () نظر
 جلسه ای به منظور بررسی مسائل و مشکلات روستای شمسی رستاق در تاریخ 7/9/1386 بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در محل مسجد آب انبار تقی با حضور فرماندار محترم شهرستان صدوق و مسئولین محترم ذیربط تشکیل گردید.در این جلسه مشکلات مسکن جوانان،آب آشامیدنی و ترمیم لوله ها،میراث فرهنگی و گردشگری،ادامه مرمت خیابان اصلی شمسی به روستای ابراهیم آباد و جدول گذاری،زیر سازی و آسفالت جاده شمسی به محور سنتو - ابراهیم آباد،مشکلات کشاورزی،فضای سبز،محیط زیست و آلودگی کارخانه های همجوار روستا ،مساجد،آسفالت کوچه ها،سهام عدالت و مسیر عبور گاز فشار قوی در زمین های کشاورزی مطرح گردید.در پایان، صورت جلسه ای فی ما بین مسئولین و اعضای شورای اسلامی و دهیار تنظیم گردید.

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط شورای اسلامی شمسی رستاق - یزد 86/9/12:: 10:45 صبح     |     () نظر
نقش ICT در توسعه کشاورزی

سالها پیش کشور ما با توجه و تاکید بر شعار کشاورزی محور توسعه شاهد تلاش های گستردهای برای خروج از بن بست های تولید و رسیدن به دروازه های خود کفایی بود.اما عدم توجه اصولی و جامع برای شناخت ظرفیتها و قابلیتهای موجود که مبتنی بر آینده نگری های اقتصادی،سیاسی و اجتماعی باشد باعث شد سیاست های نادرست و ناهماهنگ در ساختارها و زیر بخش های کشاورزی ایران تاثیر مخرب حود را بگذارد. برنامه ریزی های مقطعی و موردی کشور ما را از قابلیت یک کشور صادر کننده تا حد یک وارد کننده ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط شورای اسلامی شمسی رستاق - یزد 86/9/5:: 3:9 عصر     |     () نظر

موقعیت جغرافیایی:

رستاق معرّب روستا ، تنها دهستان بخش مرکزی شهرستان صدوق که در شمال غربی شهرستان یزد ، در طول جغرافیایی54درجه و30ثانیه و عرض 31درجه و 56دقیقه و30ثانیه و با ارتفاع 1218 متر از آبهای آزاد واقع شده است. از نظر تاریخی نه تنها یکی از کانون های چهارگانه شکل گیری مدنیت در این استان کویری است ، بلکه میراث دار قدیمی ترین ، باشکوه ترین و آبادترین شهرهای کهن ایران یعنی شهرکهنه یا اسفنجرد باستانی محسوب می شود.

 نام رستاق در قدیمی ترین کتب تاریخی یزد تا جدید ترین آن با حوزه های جغرافیایی متفاوت به چشم می خورد و شامل روستاهایی می شود که در دشت یزد - اردکان در امتداد جاده اصلی قرار گرفته اند.

درگذشته و در اسناد تاریخی گاهی از بدرآباد میبد تا محمودآباد یزد را تحت عنوان کلی رستاق می شناختند. تقسیمات کشوری: از نظر رسمی در سال 1312 بخش رستاق که به عنوان یکی از بخش های یازده گانه شهرستان یزد به تصویب رسیده بود ، شامل 23 روستای بزرگ و کوچک با جمعیتی بالغ بر 23452 نفر ، گستره ای از جهان آباد (شمال) تا زارچ (جنوب) را در بر می گرفت که از دو دهستان محلی به نام های رستاق بالا و پایین تشکیل شده بود.

رستاق بالا از شمال به جنوب به ترتیب مجومرد ، فیروزآباد ، اشکذر و زارچ را شامل می شد و رستاق پایین (سفلی) به همین منوال شامل روستاهای جهان آباد ، محمدآباد ، حجت آباد سفلی ، شمسی ، ابراهیم آباد ، عزآباد ، حاجی آباد ، جمال آباد ، شرف آباد ، صدرآباد ، جلال آباد (دزک)، مهدی آباد ، همت آباد ، اسلام آباد ، بندرآباد ، علی آباد ، حجت آباد علیا ، حسن آباد ، حسین آباد و چرخاب می شد.

در سال 1317 به بعد در سربرگ های اداری وزارت داخله (وزارت کشور) عنوان بخشداری اشکذر مشاهده می شود . در سال1342 اشکذر به عنوان حوزه شهری بخش شناخته شد و به تدریج بقیه های روستاهای رستاق بالا(علیا) به مجموعة شهری ملحق شدند.

هر چند در سال 1377 روستاهای جهان آباد ، محمدآباد و حجت آباد سفلی از رستاق منفک و به شهرستان میبد ملحق شدند اما بررسی مسائل تاریخی ، سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی رستاق بدون توجه به این روستاها قدری مشکل به نظر می رسد.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط شورای اسلامی شمسی رستاق - یزد 86/9/5:: 1:11 عصر     |     () نظر